søndag den 22. september 2013

Et kig i lommebogen ..

Der kommer nok lige en uges pause i blogopdateringerne, fordi jeg har fået en herreskæg opgave for Teknisk Museum i Helsingør. Den involverer både lyd, tegninger og videoredigering. Deadline er snart. 
Men altså, om godt en uge er jeg tilbage for fuld skrald. Der er jo også snart deadline på den Aarhusbog ...

Temaet for dette lille blogindlæg er de famøse husnumre - der rigtignok er en noget mere omfattende opgave, end jeg lige troede. Til ære for nyankomne skal meddeles, at jeg agter at lade sidetallene, altså bogens sidetal, være fotografier af aarhusianske husnumre. 
Se evt. tidligere blogindlæg her for en syns- og smagsprøve. 

Jeg har i min bette lommebog, der følger mig rundt i byen, lavet et skema, så jeg kan holde øje med, hvilke numre, jeg mangler. 















Som man kan se, skrider det fremad. 

Men - hvorfor går talrækken kun til 69? Prøver hr. forfatteren at komme i den ædle kategori for tilvirkere af smal litteratur? 
Næ, man skal lige huske, at der bliver tale om 2 x 69 sider, altså godt 140 sider i alt, for så vidt man jo vender bogen, når man vil have hhv. den sande og den falske vinkel på sagerne, og for så vidt begge dele af bogen vægtes lige meget. 
Således vil der i bogen være to side 47. For eksempel. Og eftersom jeg mener, at ingen fotografier må gentages, så er det bare af sted og op på cyklen og at huske kameraet og lommebogen og blyanten. 

Det bliver lidt sværere fremover, fordi jeg skal finde veje med forholdsvist høje numre, det vil sige relativt lange veje, og dem er der få af i midtbyen, jeg skal ud i - om ikke periferien, så i det mindste uden for bymidten for at finde de fleste af de resterende numre, og der har man forklaringen på, hvorfor jeg synes, det er sjovt og lærerigt med denne selvstillede opgave, for ikke at sige dette minibenspænd: Jeg kommer omkring! Jeg bevæger mig rundt i kvarterer og ned ad gader og veje, hvor jeg ellers aldrig ville sætte mine (lånte) cykeldæk. 

Igen, til ære for nyankomne er der et opklarende link til den omtalte dobbelte bogbolledej her

Og til dem, der undrer sig over, at numrene først starter ved 5: Man ser ikke de første sidetal i bogen, side 1 fx er jo forsiden, side 2 er indersiden af omslaget og så fremdeles. Så 5 rækker rigeligt. Til dem, der så undrer sig over, at tallene 1-4 overhovedet er med i skemaet: Jeg ved det faktisk ikke.

Men her er lige lidt flotte fotografier af et par numre i 30'erne:







Ingen kommentarer:

Send en kommentar